Het was de
vijftigste dag dat ik “de
onderzoeksvraag van vandaag” twitterde.
Vijftig dagen heb ik iedere ochtend het nieuws op de Googlepagina gelezen en op basis daarvan vragen ontworpen.
Het was echt ontwerpen kan ik u zeggen. En het was een traject waarbij de eerste vraag een uur kostte en de laatste vraag 5 minuten. Inderdaad, oefening baart kunst.
Ik had me een opdracht
gesteld en nagedacht over de kwaliteitscriteria van de vragen.
Wanneer was ik tevreden? De vragen moesten namelijk echt uitdagen tot denken. Liefst in de richting van Burgerschap; op basis van het ontwikkelde persoonlijke identiteit.
Zoals altijd begon ik met de oriëntatie op het onderwerp en startte bij de Essential Questions.
Natuurlijk, wat dacht u dan?
Voor het online traject Essenties in de Praktijk was het boekwerkje Essential Questions. Opening Doors to Student Understanding aangeschaft en natuurlijk was er ook nog de reader Stel Essentiele Vragen. Hoe leer je leerlingen essentiële vragen te formuleren? waaraan ik zelf heb meegewerkt.
Het had dus allemaal veel meer
nodig.
Meer nodig om echt open te zijn. Om meerdere antwoorden te genereren alswel de transfer tot stand te brengen.
De vergelijking of de tegenstelling misschien?
Maar dan weer niet structureel: “als dit…is het dan zo dat” of..”komt …overeen met..? ”
Tenslotte moeten vragen wel uitnodigen, prikkelen, uitdagen. Ook van belang in het onderwijs.
Je studenten triggeren, verleiden tot leren in de breedste zin.
En hoe doe je dat? Ook door spannende vragen?
Ik kan het u en uw studenten aanbevelen.
Inmiddels zijn we ettelijke weken verder en ik kan u zeggen: ik mis mijn ochtendritueel. Was er dus min of meer aan verslaafd geraakt.
Waarom eigenlijk?
Omdat het opleverde...er was ook voor mij te halen...en in onderwijskundige termen: ik was me voortdurend bewust van de betekenis en bedoelingen van het belang van het stellen van vragen! Vragen doen er toe voor ontwikkeling. Voor leren. Voor onderwijs.
Bewust-zijn van de wereld om je heen, conclusies trekken en acties ondernemen op een wijze die past.
De dagelijkse oefening in het ontwerpen van vragen zorgde ook voor energie. Vanwege het "kritisch" denken, de focus op zaken, de impact op de alertheid, de overallview, broad vision, het zelfvertrouwen.
Vasthouden, dus... vragen blijven stellen!
Els Snels, Initiatiefnemer Stichting Essentieel Leren en Werkconcept Critical Skills
Meer info op
de Yurlspagina Essentieel Leren en voorbeelden bij “Onderzoeksvraag van
vandaag”: http://essentieelleren.yurls.net/nl/page/913014#topboxes
Vijftig dagen heb ik iedere ochtend het nieuws op de Googlepagina gelezen en op basis daarvan vragen ontworpen.
Het was echt ontwerpen kan ik u zeggen. En het was een traject waarbij de eerste vraag een uur kostte en de laatste vraag 5 minuten. Inderdaad, oefening baart kunst.
Wanneer was ik tevreden? De vragen moesten namelijk echt uitdagen tot denken. Liefst in de richting van Burgerschap; op basis van het ontwikkelde persoonlijke identiteit.
Zoals altijd begon ik met de oriëntatie op het onderwerp en startte bij de Essential Questions.
Natuurlijk, wat dacht u dan?
Voor het online traject Essenties in de Praktijk was het boekwerkje Essential Questions. Opening Doors to Student Understanding aangeschaft en natuurlijk was er ook nog de reader Stel Essentiele Vragen. Hoe leer je leerlingen essentiële vragen te formuleren? waaraan ik zelf heb meegewerkt.
Daar haalde ik de
voorwaarden voor goede vragen. Zoals de open deur: het gaat om vragen die open
zijn.
Hoe moeilijk is dat?
Vragen waarop meerdere
antwoorden mogelijk zijn. Dan kom je er echt niet met enkel wie, wat, waarom,
wanneer en hoe.
De vragen moesten
natuurlijk ook zinvol zijn en dat zijn ze alleen als ze in de context zijn
geplaatst. Voor mij was dat het nieuws van de dag waaraan ik wilde refereren.
De achterliggende gedachte hierbij was de verbinding met burgerschap. De focus
van de Denktank Essentieel Leren.
En begon ik al wat te
experimenteren om vervolgens te ontdekken dat context en
vraagwoorden onvoldoende zijn voor echte open vragen die zorgen voor
breder en dieper inzicht en begrip alswel voor transfer naar andere
denkconcepten, vraagstukken of situaties.
En daar gaat het om. Toch?
Meer nodig om echt open te zijn. Om meerdere antwoorden te genereren alswel de transfer tot stand te brengen.
De vergelijking of de tegenstelling misschien?
Maar dan weer niet structureel: “als dit…is het dan zo dat” of..”komt …overeen met..? ”
Tenslotte moeten vragen wel uitnodigen, prikkelen, uitdagen. Ook van belang in het onderwijs.
Je studenten triggeren, verleiden tot leren in de breedste zin.
En hoe doe je dat? Ook door spannende vragen?
Hoe ontwerp je dan zulke
spannende en zinvolle vragen met zoveel
kenmerken? Voor een leven lang leren,
persoonlijk leren en..o ja, collaborative leren. Mijn stokpaardje.
Pjoeh…
Het besef kwam binnen dat
je dan nog meer referenties nodig hebt. Niet enkel de context maar ook
uitgangspunten of ideeën die je daarbij ter discussie stelt. En kwam ik uit bij
de 16 Habits of Mind, de 10 Essenties als richtinggevers voor leren en
onderwijs en de achterliggende opvattingen. En de rubriek "onderzoeksvraag van vandaag" kwam op de Yurlspagina van Essentieel Leren.
Vragen om te onderzoeken
wat jij vindt van het onderwerp. Wat je er samen van vindt. Vragen die zorgen dat je de
complexiteit van zaken ziet, de nuances en de kijk op zaken herkent en die helpend
zijn bij leren en leven waar het vinden van oplossingen, ontwikkelen van creatieve
ideeën en kwalitatieve communicatie aan de orde is.
Dus.
Wat de betekenis was van
het ontwerpen van de 50 vragen?
Het leren handelen en weten dat de keuze van
de context en die voor de inzet van de referenties zoals de Essenties, de
Habits of Mind en achterliggende opvattingen altijd een eigen keuze is
dat leidt tot persoonlijk maar zeker ook gezamenlijk leren en ontwikkelen.Ik kan het u en uw studenten aanbevelen.
Inmiddels zijn we ettelijke weken verder en ik kan u zeggen: ik mis mijn ochtendritueel. Was er dus min of meer aan verslaafd geraakt.
Waarom eigenlijk?
Omdat het opleverde...er was ook voor mij te halen...en in onderwijskundige termen: ik was me voortdurend bewust van de betekenis en bedoelingen van het belang van het stellen van vragen! Vragen doen er toe voor ontwikkeling. Voor leren. Voor onderwijs.
Bewust-zijn van de wereld om je heen, conclusies trekken en acties ondernemen op een wijze die past.
De dagelijkse oefening in het ontwerpen van vragen zorgde ook voor energie. Vanwege het "kritisch" denken, de focus op zaken, de impact op de alertheid, de overallview, broad vision, het zelfvertrouwen.
Vasthouden, dus... vragen blijven stellen!
Els Snels, Initiatiefnemer Stichting Essentieel Leren en Werkconcept Critical Skills
Geen opmerkingen:
Een reactie posten