maandag 31 december 2012

De Challenge-Experience

De Challenge-Experience

Overgenomen Blog van Henk van Gils. Met dank aan @henkvangils!
Posted: 10 november 2012 in Onderwijs (en ICT)
Tags:, , , , , , ,

 
Soms heb je van die momenten.
Dat je gepakt wordt door iets dat je niet los laat. Iets dat heel erg inspirerend is.
Als je naar huis rijdt ben je er nog vol van.
Ik blog meestal niet om te bloggen, maar dit gevoel wil ik graag met jullie delen!
Woensdag 7 november 2012:
4 basisscholen in Oost-Brabant hielden een gezamenlijke studiedag over hun nieuwe werkconcept “critical skills”
Ik was uitgenodigd door een goede collega om de studiedag van deze 4 basisscholen bij te wonen:
de Sint Jozef, de Kreek’l, het Telraam en de Vlasgaard
Je weet vantevoren niet goed wat je precies moet verwachten.
Er wordt in Nederland al zoveel gesproken over termen als
-eigenaarschap
-betrokkenheid
-uitdagend leren etc (zie ook de vele publicaties over de 21st skills)
Met name Stephanie Ottenheijm van Kennisnet heeft daar een mooi stuk over geschreven
Genoemde scholen zijn bezig om concreet invulling te geven aan het werkconcept “critical skills”
Dat doen zij voor een groot gedeelte op eigen kracht waarbij de directies van de scholen een belangrijke, inspirerende rol vervullen.
Groot voordeel: Zij maken zich op die manier niet afhankelijk van externe instanties.
Zal hier niet te diep ingaan op het concept.
Alle info over Critical Skills in Nederland vind je via deze website
Wil hier volstaan met het beschrijven van 1 workshop: de Challenge
Een challenge is een uitdagende, prikkelende, motiverende vraag (geen taak!)
Die vraag/opdracht zorgt ervoor dat je creatief gaat denken. De oplossing ervan leidt tot meer kennis, begrip en inzichten.Daarbij is er elke les veel aandacht voor 1 en/of meerdere sleutelvaardigheden:

Elke challenge/ opdracht vereist dan ook dat leerlingen beschikken over kennis, vaardigheden en een bepaalde attitude.
Dit was in de voorbereiding van de challenge dan ook helemaal uitgewerkt:

Toen kwam de challenge zelf: Zoek met je groepje uit hoe lang de persoon moet zijn geweest waarvan deze voetafdruk in de zandbak is gevonden:

Er lagen wat meetmaterialen, stiften en wat papier.
Hadden we meer middelen nodig dan moesten we dat maar aangeven.
We gingen aan de slag:

Prachtig om te zien hoe elk groepje zijn eigen aanpak koos:
-Collega’s die begonnen te tekenen;
-Collega’s die elkaars voetlengte begonnen te meten (wat was ik blij dat ik schone sokken aan had)
-Collega’s die dat gingen afzetten tegen de eigen lichaamslengte (en probeerden daar een bepaalde volgorde in te ontdekken)
-Collega’s die op de computer (= ook een middel) wat gingen uitzoeken
-Collega’s die bij hele lange aanwezige collega’s navraag deden naar hun lichaamslengte en hun voetmaat
Ondertussen hadden de workshopleiders een coachende rol.
Terwijl wij bezig waren plakten zij post-it’s op onze tafels op het moment dat wij wij goede vaardigheden lieten zien.
Misschien is dat wel de kracht van critical skills.
Bij het lesgeven is er zowel aandacht voor de didactiek als voor het pedagogisch klimaat in de klas.
Wat mij persoonlijk opviel: in no-time waren wij bezig met allerlei rekenkundige begrippen en vaardigheden: meten, verhoudingen, cm, meten met meetlint,overleggen, op mijn beurt wachten, vragen stellen, etc.
Na een kwartier werden de opbrengsten met elkaar gedeeld.
Elke groep gaf een presentatie over het product en het proces.
Bij alle deelnemers was voelbaar dat het werken met een “challenge” leidt tot een veel grotere betrokkenheid bij deelnemers dan een meer traditionele setting opgeleverd zou hebben.
Zoals gezegd;
Fluitend ging ik weer op weg naar huis.
Hier kan ik iets mee!
Ben ook erg benieuwd of er scholen in Nederland zijn die dit werkconcept zullen gaan oppakken
Mijn volgende stap?
Elke vrijdag sta ik voor groep 4:
Hoe kan ik binnen mijn eigen onderwijs op een eenvoudige manier van een “gewone les” een “challenge” maken.
Is wel een uitdaging…………………
Wil ik de komende tijd echt gaan onderzoeken.
En misschien heb ik jou op deze manier ook een beetje kunnen inspireren ?
Vele wegen leiden naar Rome, maar deze weg spreekt mij wel heel erg aan !
Lees hier meer over werkconcept critical skills in Nederland (met dank aan Els Snels)
Bekijk ook de scoop-it-pagina over critical skills

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten